Rugăciune: Nu proteStați!?

Chemarea noastră este să ne rugăm..
Noi nu facem politică..
Biblia ne învață să fim supuși stăpânirilor celor mai înalte..
Bârna din ochiul nostru și nu paiul din ochiul celorlalți
.., etc.

Acestea sunt doar câteva dintre “sloganurile” cu care majoritatea evanghelicilor neoprotestanți pe care-i cunosc  – și alții pe care i-am “citit” pe ici pe colo prin comentarii – își justifică absența din piața cu pancarte, lipsa de la protestele care au scos în stradă la începutul acesta de februarie mai bine de jumătate de milion de oameni. Dar acestea nu sunt doar justificări, sunt (ptr. unii) și direcție pentru înainte.

Scopurile noastre sunt mai înalte..afirmă extraterestrial unii (..da?..care-s alea?); cetățenia noastră este în ceruri, îl citează alții pe apostolul Pavel, siguri pe ei și mândri că și-au adus aminte exact versetul; bătălia se câștigă în rugăciune, zic alții, dându-l exemplu pe Moise și mâinile lui ridicate (în timp ce poporul se lupta în vale, după cum ne relatează Scriptura pagina aceea de istorie – însă accentul cade (e pus) doar pe mâinile ridicate, și nu în egală măsură și pe mâinile înarmate ale lui Iosua și ale poporului – interesant că unul se ruga și restul luptau, și nu invers); noi n-avem de luptat împotriva cărnii și sângelui, scot alții din context versetul și zic că se potrivește perfect cu situația prezentă.. Oare așa să fie? Păi dacă contextele sunt diferite atunci de ce sunt folosite ca exemplu (principial) pentru contextul de acum?

Și argumentele acestea CONTRA protestului public (pe stradă sau pe Facebook) capătă tot felul de forme care mai de care mai subtile și nu neapărat eronate sau neadevărate, nici scoase din context, nici pe lângă subiect – ci par mai degrabă niște adevăruri parțiale, precum: e mai ușor să aprinzi lanterna telefonului decât să trăiești în lumină! (cine poate contrazice adevărul acesta? cine are curajul să spună că nu-i așa?), sau,  e mai simplu să condamni corupția altora (a guvernanților, de data asta), decât să-ți recunoști propriile păcate, greșeli și falimente, propria corupție!; e mai ușor să stai două ore în piață cu o pancartă în mână decât..(să stai acasă, în fața TV-ului?, sau la biserică la căldură? ..chiar dacă te-ai dus acolo ca să te rogi pentru situația nasoală din țară, criza de toate soiurile de care avem parte și de care suntem și noi parțial vinovați prin contribuția sau prin indiferența noastră).

Dar versete sunt multe, și unii nici nu se mai sinchisesc să le citeze, de ce să-și facă vrăjmași aiurea, doar Dumnezeu ne-a chemat să trăim în pace..și cine știe exact dacă textul ăla care spune voi sunteți sarea pământului și lumina lumii e o “etichetă” care li se potrivește și protestatarilor din Piața Victoriei (București), sau Unirii (Cluj), sau Sfatului (Brașov), și nu ne este destinată doar nouă – poporului Domnului – cetății așezată pe munte? Să-mi fie iertate întrebările acestea retorice, dar unii (din câte am văzut eu) chiar cred că așa e! Așa că dacă tot nu ne pricepem prea bine la hermeneutica textului biblic, nici la politici interne, mai bine rămânem tăcuti și smeriți, în banca noastră, și ne împlinim cu supușenie datoria de cetățeni (neîmpotrivindu-ne mai marilor țării (nici de data asta) și dând tuturor ce le suntem datori), că doar așa ne învață Cartea Sfântă (în unele texte, cel puțin), și lăsăm în mâna altora apărarea dreptății și a adevărului, a statului de drept și a democrației (valori morale pe care de altfel le proclamăm răspicat – de la amvon cel puțin) mulțumitori și încrezători că toate sunt în mâna Domnului, potrivit planurilor Lui perfecte, știind din istorie că viața spirituală se dezvoltă și progresează mai bine în vremuri grele de suferință și persecuție decât în timpuri de pace și liniște (și cine poate spune că nu-i așa?).

E bine totuși (zic eu) că balanța se mai echilibrează prin prezentarea (de către unii) și a celeilalte fațete a monedei, și mulți ies totuși în stradă (chiar dacă majoritatea liderilor noștri nu ne îndeamnă să o facem), mulți scriu și postează pe Facebook, sau dau share diverselor perspective măcar așa spre întregirea perspectivei.

Citeam zilele trecute că Dumnezeu i-a spus la un moment dat lui Isaia să-și facă o pancartă și să scrie pe ea mesajul pe care avea să-l comunice (Isaia 8:1 „Ia o tablă mare şi scrie pe ea aşa, ca să se înţeleagă…”), în vremuri în care liderii țării lui erau (după cum par din descrierea pe care le-o face textul) chiar mai răi decât liderii țării noastre, și strigătele lui împotriva răutății, a nedreptății, a păcatului, a abuzurilor lor, etc. nu l-au făcut nici popular și nici nu i-au adus mulți prieteni, dimpotrivă, l-au cam scos din zona lui de confort și comoditate (poate că a fost tăiat și de la bugetul local). S-a rugat pentru țară? Cu siguranță!, dar n-a făcut doar atât. N-a stat în genunchi pe marginea patului (cel puțin nu asta ni se spune), în siguranța cămăruței încuiate ca să nu-l deranjeze nimeni, nici în condițiile bune din interiorul zidurilor bisericii (cum preferăm noi astăzi), ci a fost trimis în frigul de afară.

Exemplele de genul acesta sunt multe, și în textul biblic și pe paginile istoriei, unele scrise (cu fapte) chiar de liderii sau misionarii baptiști (vezi Martin Luther King Jr.), și chiar să nu te pricepi deloc la hermeneutica textului biblic și tot n-ai cum (așa, ca simplu cititor) să ratezi multiplele acțiuni pe care le-au întreprins oamenii Textului, pe lângă rugăciune (care și ea este o acțiune) în contextul istoric (politic) din care au făcut parte (activă).

Daniel, spre exemplu; el și prietenii lui s-au trezit peste noapte cu o lege idioată, cumplit de aspră. Ce-au făcut? S-au rugat, desigur! (iată exemplul – ni se spune – așa tre` să facem și noi).. Dar dacă nu luăm de bun doar ce ni se spune, ci facem efortul de a citi textul (spre a vedea dacă ce ni se spune este așa – ca ăia din Bereea, știți voi care), observăm că  succesiunea etapelor a avut o înlănțuire puțin diferită din care rugăciunea este doar o verigă, nu întregul lanț. Daniel a luat inițiativa: mai întâi a pus întrebări ca să descopere adevărata problemă (motivele “președintelui”) – adică s-a informat! Apoi s-a dus la împărat și a cerut timp (amânarea implementării legii) – altă inițiativă. După aceea s-a dus la prietenii lui și s-a rugat împreună cu ei – altă inițiativă!, și după ce a primit “rezolvarea” s-a dus, a luat cuvântul, a vorbit, a răspuns, etc – observați verbele – inițiativele și implicarea (sub toate aspectele de care a fost el în stare – vezi Daniel, cap.2).

Cum ar fi fost dacă Isus (exemplul suprem)..? ..dar oare mai are rost să întreb? – încep să fiu penibil – știți cu toții răspunsul. Mai bine să citim două texte, la fel de valoroase și de relevante ca toate celelalte texte:

Isaia 53:12 „De aceea Îi voi da partea Lui la un loc cu cei mari şi va împărţi prada cu cei puternici, pentru că S-a dat pe Sine Însuşi la moarte şi a fost pus în numărul celor fărădelege, pentru că a purtat păcatele multora şi S-a rugat pentru cei vinovaţi.” – final de capitol a se citi tot capitolul, tot ce ni se spune că a FĂCUT, pe lângă rugăciune  – și undeva pe la versetul 7 ni se spune că n-a deschis gura deloc, așa că, să luăm exemplu: ciocu` mic! (de parcă noi am fi El, iar situațiile identice) – așa că mai bine aruncăm o privire şi spre împlinirea acestui text:

Evanghelia după Ioan 18:22-23 „La auzul acestor cuvinte, unul din aprozii care stăteau acolo a dat o palmă lui Isus şi a zis: „Aşa răspunzi marelui preot?” Isus i-a răspuns: „Dacă am vorbit rău, arată ce am spus rău, dar, dacă am vorbit bine, de ce mă baţi?””

Desigur, încă avem libertatea de a alege din text aspectele…Pun pariu că prețuim această libertate. Să ne rugăm să nu ne fie luată!

Mda..

image-2017-02-3-21582740-0-protest-urias-bucuresti-dan-mihai-balanescu

Anunțuri
  1. #1 by Alin Cristea on Februarie 22, 2017 - 20:07

    A republicat asta pe RoEvanghelica.

  1. Postări din 2017 – 2010 | Hunedoara Evanghelică

Scrie un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Alătură-te altor 5.033 de urmăritori

  • e v e n i m e n t e :

    ►... CLICK pe imagine

  • Z I A R U L = informaţie pe hârtie

    Evenimentele există. Hunedoara este şi evanghelică.

    Ne lipseşte încă fluidizarea informaţiei, promptitudinea şi lucrul în echipă (un colectiv de redacţie "self-motivated"), spiritul jovial şi curajul de a schimba şabloanele învechite. Ne lipsesc aceste lucruri, nu în sensul că nu le avem, ci în sensul că facem uz de ele mult prea puţin.

    Poate că este vremea să vorbim la trecut! :)

    Doamne ajută!

    Dacă CREZI că locul tău e alături de noi, CONTACTEAZĂ-NE !

    “Good ideas are common - what's uncommon are people who'll work hard enough to bring them about”-A.B.

  • D I S C L A I M E R :

    Blogul "Hunedoara Evanghelică" este o iniţiativă personală, voluntară şi neafiliată denominaţional a lui Ruben Bucoiu şi se doreşte a fi un mini ghid al prezenţei evanghelice neoprotestante în oraşul şi judeţul Hunedoara.

    Dacă nu se specifică altfel, opiniile exprimate pe acest website sunt strict ale mele şi nu reprezintă poziţia oficială a comunităţii religioase căreia îi aparţin sau a bisericii unde sunt membru (Biserica Creştină Baptistă "Maranata", Hunedoara).

  • Parteneri

  • de Interes

  • Judeţe Evanghelice

  • Flickr Photos

    Tuscany Beauty

    Snapped Snapper

    Parliament and Bridge

    Mai multe poze
%d blogeri au apreciat asta: