Teologia cântată

Unul din sfaturile pe care l-am primit deseori în facultate a fost să citesc critic, să nu iau de BUN  tot ce scrie autorul în cartea lui, tot ce zice vorbitorul în speech-ul lui, tot ce cântă cântăreţul în cântecul pe care l-a compus, pentru că asemenea fiecăruia dintre noi şi el poate avea scăpări, poate greşi, iar fără deschiderea ochiului critic, iau cu uşurinţă de bun ceea ce e eronat sau incomplet.

Teologia fiind „ştiinţa despre Dumnezeu” se străduieşte să pună în vorbe tot ceea ce ţine de Dumnezeu şi de lucrarea lui, trecută sau prezentă. Exprimarea acestor înţelegeri, a interpretărilor de un fel sau altul a textului scriptural, se concretizează în bisericile evanghelice, de cele mai multe ori în forma predicii, a poeziei, a cântecului.

De multe ori cântăm mai mult decât ascultăm predica, suntem mai fascinaţi de forma şi mesajul unei poezii decât  de o carte de teologie, ceea ce înseamnă că ne extragem teologia, percepţia despre Dumnezeu, din mesajul pe care ni-l transmite cântecul sau poezia ce umple serviciile divine ale bisericilor, din folclorul evanghelic, fără să trecem aceste creaţii prin sita Cuvântului lui Dumnezeu pentru a le verifica corectitudinea teologică.

Îmi vin în minte 2 exemple de cântece eronate din punct de vedere teologic, însă cântate în „gura mare” în adunare.

1. Zice aşa o cântare mai veche:

„Mai mult ca orice, Dumnezeu iubeşte omul

pentru cine a murit Isus, doar pentru om…”

şi deşi sună foarte bine, primul vers îl detronează pe Dumnezeu şi îl pune pe om în locul lui, intrând în contradicţie cu mulţimea de texte din Sfânta Scriptură, care afirmă că Dumnezeu e cea mai importantă şi cea mai valoroasă Persoană din Univers şi că El face toate lucrurile pentru gloria (reputaţia) Numelui Său în primul rând, şi mai apoi pentru binele nostru. El ne iubeşte „atât de mult” (conform Ioan3.16) încât ne-a pregătit o Mântuire, însă nu ne iubeşte „mai mult ca orice” aşa cum afirmă cântecul.

2.  Un cântec mai nou, e rugăciunea „Doamne mai vreau Rusalii” care (după înţelegerea mea) prezintă nu tocmai corect teologia Duhului Sfânt, a felului în care Scriptura ne vorbeşte despre umplerea lui.

„Doamne eu vreau, vreau tot mai mult

din Duhul Tău…”

zice unul din versuri, formulare care lasă să se înţeleagă că omul trebuie să obţină (prin rugăciune, prin graţia lui Dumnezeu) tot mai mult din Duhul lui Dumnezeu, şi nu invers, Duhul lui Dumnezeu trebuie să obţină tot mai mult din omul care îşi doreşte „plinătatea Duhului”, potrivit învăţăturii Sfintei Scripturi, uitând parcă faptul că Duhul Sfânt este a 3-a Persoană a Sfintei Treimi, nu doar o putere, un vânt, un foc; uitând faptul că El nu vine pe „bucăţi” (o mână, un picior, un gând, un îndemn), iar responsabilitatea mea nu e doar să mă rog şi să cer Duhul Sfânt, ci să veghez ca să nu „întristez” şi să nu „sting” Duhul ce vrea să „se odihnească” peste mine, peste tot ce ţine de mine, adică să fiu plin de El.

Primul vers al acestei cântări forţează textul Scripturii şi atunci când cere repetarea experienţei de la Rusalii „cu limbi de foc”, prezentând eronat textul biblic care spune că limbile ce au fost văzute pe capul fiecăruia dintre ucenici erauca de foc” (FA.2.3), vădită fiind comparaţia pe care scriitorul biblic a folosit-o pentru a descrie manifestarea respectivă.

E plăcută la auz cântarea, însă după înţelegerea mea e eronată din punct de vedere teologic (cel puţin în parte), pentru că Dumnezeu nu va mai trimite încă odată Duhul Sfânt în lume, chiar dacă El îşi doreşte ca fiecare din copiii Lui să fie plin de Duh şi la dispoziţia Duhului; tot aşa cum e  greşit să mă rog ca Domnul Isus să vină şi să moară încă odată pe cruce pentru mântuirea oamenilor.  Eu mă pot ruga aşa desigur, sau pot cânta aşa dacă îmi place mai mult să cânt, însă nu cred că Dumnezeu va asculta o astfel de rugăciune indiferent cât de plăcut sună.

Atenţie la teologia cântată !

„Fraţii au trimes îndată, noaptea, pe Pavel şi pe Sila la Berea. Cînd au sosit, au intrat în sinagoga Iudeilor. Iudeii aceştia aveau o inimă mai aleasă decît cei din Tesalonic. Au primit Cuvîntul cu toată rîvna, şi cercetau Scripturile în fiecare zi, ca să vadă dacă ce li se spunea, este aşa.” Fapte17:10-11

, , , , ,

  1. Postări din 2017 – 2010 | Hunedoara Evanghelică

Scrie un comentariu

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

  • Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

    Alătură-te altor 4.975 de urmăritori

  • e v e n i m e n t e :

    ►... CLICK pe imagine

  • Z I A R U L = informaţie pe hârtie

    Evenimentele există. Hunedoara este şi evanghelică.

    Ne lipseşte încă fluidizarea informaţiei, promptitudinea şi lucrul în echipă (un colectiv de redacţie "self-motivated"), spiritul jovial şi curajul de a schimba şabloanele învechite. Ne lipsesc aceste lucruri, nu în sensul că nu le avem, ci în sensul că facem uz de ele mult prea puţin.

    Poate că este vremea să vorbim la trecut! :)

    Doamne ajută!

    Dacă CREZI că locul tău e alături de noi, CONTACTEAZĂ-NE !

    “Good ideas are common - what's uncommon are people who'll work hard enough to bring them about”-A.B.

  • Parteneri

  • de Interes

  • Judeţe Evanghelice

  • Flickr Photos

%d blogeri au apreciat asta: